Tvůrce webu je i pro tebe! Postav třeba web. Bez grafika. Bez kodéra. Hned.
wz
Tatra 613


Tatra 613 vyjd
Automobil .9/1973



Leton rok obohacuje tradici eskoslovensk automobilov vroby o vznamn pspvek - pichz do vroby zcela nov typ naeho osobnho automobilu, reprezentativn Tatra 613. Povaujeme-li Tatru 603 za posledn typ kopivnickch voz s motorem za zadn kyvadlovou npravou, jejich historie sah a do roku 1932, je Tatra 613 vlastn opt eskoslovensk osobn automobil zcela nov koncepce, dal po tyech desetiletch a jist ne nhodou znovu z Kopivnice. Nebylo by sprvn zamlet jet jeden vznamn rys estsettinctky: je vjimen nejen svou koncepc s motorem nad zadn npravou, ale i tm, e jejmu vvoji se vnovalo tolik pe a sil, e se i v naich podmnkch podailo postavit vz adc se souhrnem svch vlastnost mezi ostatn reprezentan vozy tto tdy, kter mus vyhovovat vestrannm mimodn vysokm nrokm a pedstavuj tedy svtovou piku.

Brnnsk mezinrodn veletrh nebude vstavn premirou Tatry 613 - jako expont se pedstavila u nkolikrt pi rznch pleitostech. Brno vak je pece jejm debutem: estsettinctka zde konen bude poprv vystavena jako vyrbn vz, protoe souasn v Kopivnici i v nedalekm Pboru zan jej sriov vroba. Vechny rouky tajemstv prototyp z n zde tedy budou odhaleny a tak Automobil k tomu chce podle svch monost pispt. Proto jsme podali jednoho z jejch pednch tvrc, hlavnho konstruktra Tatry Ing. Milana Galiu a dalho kopivnickho pracovnka Bohuslava Stiborka, aby nm pomohli seznmit vs s tmto vozem, na kter se vichni tme u od roku 1968, i s kousky jeho historie, kter samozejm nebyla vdy bez problm. Krl Vclav dokonce na as sestoupil s trnu sv Tatry-Baghry, aby pro ns mohl co nejpelivji pipravit dvoustrnku nzornch kreseb Tatry 613. Nejprve vak dejme slovo Kopivnickm.

Vroba osobnch automobil v Tate je zamena na charakter rychlch a reprezentanch voz a v tto tradici n. p. Tatra pokrauje. Nechce svm vrobkm vtisknout charakter velkosriov vroby a nechce ani opustit koncepci vzduchem chlazench vidlicovch motor umstnch u pohnn zadn npravy. Prvn vahy o novm typu T-613 se objevily na potku roku 1968. Nejprve bylo teba rozhodnout, jak dl usmrnit vvoj, kter u Tatry 603 ponechval zkladn een od roku 1956. Pedevm se zvaovaly rozhodujc poadavky na pt vz - pi zachovn reprezentanho charakteru zlepit jeho aerodynamick vlastnosti, usnadnit obsluhu a zvit pohodl i bezpenost posdky. Pi dalm zven spolehlivosti ml pt vz Tatra 613 odpovdat i budoucm perspektivm na dopravn st, zejmna rozvoji dlnic. Vechny tyto parametry mly bt natolik vrazn zlepen, aby odpovdaly neustle stupovanm nrokm na pikov vozy odpovdajc tdy i jejich pedpokldanmu dalmu vvoji.

To samozejm vedlo ke konstrukci vozidla takov tdy a vybaven, jak u ns nem pedchdce. Zvlt dleit byla tak okolnost, e T613 vhodn zapad i do souasnho programu vroby osobnch automobil v rmci zem RVHP, ani by vytvela duplicitu s jinm reprezentanm vozem podobn tdy.

Okolnostmi volby vjimen koncepce s motorem nad zadn npravou se podrobnji zabv lnek o ovladatelnosti vozu Tatra 613. Pipomeme jen, e jeho vzduchem chlazen vidlicov osmivlec s dvma vakovmi hdeli pro kadou adu vlc je mimodn prun a e jeho charakteristika vkonu i prbh toivho momentu vytvej dobr pedpoklad pro dal zvyovn vkonu.

Nejen zkladn pojet koncepce Tatry 613, ale i jej tvar pat k mylenkm zpracovanm v Kopivnici. Konen nvrh karosrie ovem vznikl ve spoluprci s italskou karosskou firmou Vignale.

K tomuto kroku vedlo nkolik zvanch dvod technickm, technologickch i estetickch. lo o to urychlit zvren vvoj karosrie a esteticky sladit jej konen tvary, vnst vy kvalitativn stupe do celkovho vybaven vozidla a v neposledn ad tak vyut bohatch zkuenost Ital s malosriovou vrobou exkluzivnch automobil, pedevm s jej optimln technologinost, protoe prv tato vroba je u malch italskch stylistickch firem velmi rozen a propracovan. Estetick i funkn vsledek tto spoluprce lze posoudit podle hotovho vozidla; dky pokrokovosti celho een je velmi pzniv i dnes, tyi roky po vzniku konenho nvrhu. Stejn cennm pnosem spoluprce s firmou Vignale bylo pro ns ovem poznn i monost vyuit technologie italskho zpsobu kusov vroby pi mench srich v naich podmnkch. Leckter z jejich bnch zkuenost by se u ns mnohmu dve zdly nemon. Samostatnou kapitolou je asov spora pi vvoji v Itlii, nebo dky rutin a emeslnm monostem italskch karos byla zakzka vyzena v termnu, kter byl zhruba ptinou asu, jak bychom na stejn kol spotebovali sami. A konen ekonomick bilance tto zakzky je pitom natolik pzniv, e i celkov nklady v devizovch korunch na stylistick een, zpracovn technologie a vrobu prototypovch karosri jsou ni, ne kdybychom tento kol eili vlastnmi silami.

Prvn srie Tatry 613 se zan vyrbt v letonm roce, zatm soubn s estsettrojkou. V ptm roce se bude vroba voz T-603 sniovat, tak e postupn ji nahrad a pozdji i pekro vroba typu T-613, Nov karosrie se prozatm budou vyrbt v zkladnm zvod Tatra v Kopivnici, kde se vyuije zkuenost s vrobou karosri typu T-603. Cel vroba voz T-613 se vak bude postupn sousteovat v zvod Tatra Pbor, kde se a dosud vyrbly podvozkov sti a pln hnac skupiny pro vozy T-603 a u dnes k nim pibyly stejn prvky estsettinctky. Po peveden cel vroby do pborskho zvodu se zde vytvo phodnj podmnky pro racionln vrobu osobnch voz, kter potom podstatn pekro dnen kapacitu produkce.


Tatra 613 je pedevm reprezentan vz a jist neovlivn situaci na naem trhu osobnch voz. Stane se vak vizitkou eskoslovenskho automobilovho prmyslu, pro nj m leton zahjen sriov vroby estsettinctky zsadn kvalitativn vznam. Samozejm, jestlie n. p. Tatra chce udret Tatru 613 mezi ostatnmi pikovmi vozy tto kategorie, mus potat i s jejm dalm soustavnm zlepovnm, nmu by se jist u dnes, jako ostatn u kadho vozu, nala ada nmt. S ohledem na jej mal vrobn srie i na charakter kusov vroby by prbn zavdn rznch zlepen mlo bt snaz ne u vtiny konkurennch vrobk. Vme, e se vrobci poda zskat pro sebe takov podmnky, aby tto vhody mohl vyuvat lpe, ne tomu bylo u pedchzejcho typu Tatra 603.