Popis vozu Tatra 613-3
automobil revue .12/1987
Ve spoluprci s Automotoklubem Praha 10
a stavem silnin a mstsk dopravy pipravili Milan Jozf a Petr Ptek v roce
1987, po uveden tet generace "estsettinctek", lnek pro asopis
automobil revue do rubriky Svezli jsme se. Zde najdete kompletn
petisk lnku vetn obrzk.
Kopivnick expres
Kdy jsme loni v o. p. Tatra v
Kopivnici vybrali exponty pro nai prosincovou vstavu Automobil 1886-1986 do
Palce kultury, pila e na to, e bychom mli u pleitosti 90. vro na
automobilov vroby pipomenout tradici jejho kopivnickho rodit nejen
Prsidentem v pvodn podob z roku 1897, ale i vlastn zkuenost s nejnovjm
provedenm Tatry 613. Dvojnka devadestiletho jubilanta pro vs zachytil se
staenou stechou (jak jej lze jen mlokdy vidt) "Maestro" Vclav Zapadlk na
3. stran oblky o kdo se chce pokochat technickmi detaily, a se vrt k
Automobilu . 8/87. A te tedy k dnenmu kopivnickmu osobnmu automobilu
Tatra 613-3.
|
^ Nadasov tvary Tatry 613 nepodlhaj mdnm vlivm a
i kdy nkter partie jej karosrie a zejmna oste lomen kivky
zasklen sti kabiny prozrazuj pvod z potku 70. let, vz bude mt
vdy vjimen pvab. Rozmrn nraznky z matov ernho plastu omladily
vz T 613-3 a stejn jako vrazn rohov ukazatele smru nesporn prosply
jeho vzhledu, co bohuel u nelze ct o novm een stedn plastov
sti ela s dvma pry svtlomet ani o novch krytech disk kol - oboj
neodpovd reprezentanmu posln osobn
Tatry. |
Tatru 613 jsme s nadenm ocenili v
Automobilu . 9/73 jako vz zcela ojedinl koncepce a vyspl modern
konstrukce s adou vtipnch technickch een, kter vznikl doslova z naden
tatrovk, a kter vhodn dopluje hlavn vrobn program podniku zamenho na
tk nkladn automobily. Pravda, teba tak Rolls-Royce m ekonomick tit
sv kapacity ve vrob elezninch a leteckch motor i dal vyspl modern
techniky, zatmco automobily maj vytvet pedevm image znaky, zdrazujc
nejen pikovou technickou, ale pedevm tak emeslnou kvalitu. asto si
vzpomnm na profesora Primuse, kter ns v technologii na prask technice
uil, e kad dobr slvrna odlv koupac vany. Tento velmi nevdn a znan
ztrtov vrobek je toti pedevm prubsk kmen slvrenskho emesla.
Protoe tenkostnn odlivek vany "um" opravdu jen vynikajc slva. Pro by
tedy zvod Tatry v Pboru neml bt pro podnik lhn prvotdnch montr,
emeslnk? Vdy jejich dlo vzniklo ze spontnnho naden kopivnickch
konstruktr, hrdch na svou automobilovou tradici. Ani dnes na ni jist
nezapomnaj a jejich vvojov prce pokrauj nejen na typov ad nkladnch
voz, ale po posledn, tvrt inovaci Tatry 613, pipravovan na rok 1990, by se
mla objevit zcela nov reprezentan Tatra s kapalinou chlazenm motorem vpedu
a pohonem zadnch, pop. vech ty kol.
Pesto se u prvn svezen neobelo bez
velmi pjemnch pekvapen, bez obdivu a uznn, kter si vynutily jednak
sametov klidn, dynamick, a pedevm neobyejn prun osmivlcov motor,
jednak mra pohodl, kterou nabzela vem cestujcm sedadla. Tm deset let
ns dlilo od posledn zkuenosti s tmto vozem, take ve vzpomnkch u vybledl
pocit komfortu, kter zastnilo vdom, e tehdej vkon motoru neodpovdal
pedpokladm tiapllitrovho reprezentanho vozu. Zdrav tuh a promylen
anatomicky tvarovan sedadla nm vak pipomnla sv kvality u pi prvn del
cest, kdy jsme pak vystupovali z vozu kepce a bez obvyklch znmek navy.
Jet mnohem pjemnj byla zkuenost s posledn verz "ekonomickho' motoru T
613 E1/I. Nejen e byl nejvkonnj ze vech Tater, kter jsme dosud mli v
rukou (vz by vbec nedal anci vnitrosttn leteck peprav a konkurovat by mu
mohl snad jen japonsk expres Hokkaido), ale pi obasnch zastvkch u
benznovch erpadel byl i mnohem skromnj ne jsme pedpokldali, pokud jsme
ovem dokzali pimen krotit jeho temperament, kter nm s takovou ochotou
neustle nabzel. Motor obstl "bez ztrty kvtinky" i svm hlukem, pokud tak
vbec lze nazvat jeho epot pechzejc pi vych otkch v pjemn svist
chladicho ventiltoru. Trochu hor to bylo s aerodynamickm hlukem vozu pi
rychlostech nad 120 km/h, kdy se zaaly velmi slyiteln projevovat vlivy
detail karosrie navren bezmla ped dvaceti lety. Zejmna jej vystupujc
sloupky stechy a rmeky oken pi tom odevzdvaly svj dl. Ale na to jsme u
byli pipraveni, stejn jako na zvl velk ovldac sly na pedlech, pi
azen i pi zen.
Nepjemn pekvapen nm zato
pipravila problematick stabilita vozu, kter se neustle choval neuklidnn,
jako v mrnch nrazech bonho vtru stdav z obou stran. To tam bylo
dsledn neutrln chovn, na kter jsme byli u estsettinctky u od jejho
zrodu zvykl. Vzpomnm na svou posledn zkuenost z roku 1978, kdy jsem se u
zkouenho vozu marn pokouel v extrmnch situacch pekonat adhezi pohnn
npravy a pivst ji do kontrolovanho smyku, manvru tak snadnho u Tatry 603.
Stle marn, vz sedl na vozovce a s neuvitelnou jistotou. Nakonec se mi to
podailo a v jedn ven klopen zatce na dlaebnch kostkch a za det. ekl
jsem si: te nebo nikdy! Otoil jsem zmrn hrub volantem - a vz mi vyhovl,
ale vemi tymi koly najednou. Zaal se sunout bokem ze zatky zpsobem
charakteristickm pro nkter vozy s motorem ped zadn npravou, a teprve drsn
krajnice zarazila jeho dal zcela neovladateln posuv, ponkud zbrzdila
rychlost jzdy a vz se opt poslun nechal vst obma npravami souasn. Byla
to tenkrt zneklidujc zkuenost, kterou nikomu nepeji, ale ekl jsem si o
ni. Jinak zkouen vz za jzdy sedl pmo pkladn. Leton Tatra 613-3 vak
vyadovala i v pm jzd neustle korekce volantem, a pestoe byla i v
zatkch pomrn dobe ovladateln, v rychlostech nad 160 km/h se jzda s n v
dlninch obloucch stvala pmo dobrodrustvm. Podle naich pedchozch
zkuenost ovem tohle nepatilo k vrozenm vlastnostem podvozku, take po
pemen a potvrzen sprvnho nastaven jeho geometrie zbvalo u jen ovit
vliv pneumatik Barum 205/70 HR14 OR38. Kupodivu, nakonec se potvrdilo, e
nepokojn veden vozu bylo jen jejich dlem.
Kdy u probrme vtky, nemli bychom
zapomenout na dnes u nepimen chud vybaven tohoto vozu luxusn tdy.
Rychlomr bez dennho potae je u nj tko omluvitelnm anachronismem stejn
jako rove standardn montovanho rozhlasovho pijmae nebo jako skutenost,
e vz nem dn hodiny ani kontrolku zapojen vnjho osvtlen; pomohlo by
pece alespo vypnac rel, dnes u bn i u levnch voz, reagujc na
vypnut zapalovn zhasnutm hlavnch svtlomet. Osvtlen pstroj je v noci
naprosto nedostaten - i pi zapnut vtho jasu zstvaj slice zcela
neiteln a idi doslova tpe v informacch; pota kilometr nelze odest
dokonce ani zblzka, pi stojcm vozidle. Nepimen je tak rove "designu"
stedn konzoly s adic pkou. Znovu jsme si uvdomili nemrnou velikost vech
ovldacch sil k pedlm spojky, adic pce a problematicky tvarovanm klikm
spoutn oken pibyly i rice naklpn opradel pednch sedadel (za jzdy je
bylo mono vc napmit jen s pomoc dal, zvedajc ruky) a velmi nron bylo
i otevrn vech vnjch klik dve a kapoty. V tchto ppadech vak zejm
lo sp o nesprvn sezen pi monti - znovu jsem si pipomnl tenkostnn
odlitky koupacch van i presti Rolls-Royc. Mimochodem u zmk vech voz bez
vjimky dnes plat, e pi otevrn vnitn klikou se tak samoinn odjist,
pokud jsou zameny nebo zajitny zatlaenm kolku. U Tatry vak je teba kolk
nejdv vythnout a teprve potom stisknout vnitn kliku. Umstn tchto klik
pod madlem, kter jsme kritizovali napklad i u voz BMW, vyvolv nepjemnou
pedstavu, e v zatce nkdo shne po madlu, aby se pidrel, uchop souasn
kliku, stiskne a dvee se otevou... Ale vrame se radji k pjemnjm
poznatkm a zkuenostem, jich byla vtina.
v>
Pstrojov deska spolu s vypracovnm stedn konzoly,
zakrvajc druh tleso nezvislho benzinovho topen (prvn je uloeno
pod podlahou zavazadlovho prostoru), vyvolv smen pocity pi
posuzovni "vlajkov lod" naeho automobilovho prmyslu. Kad pistroj
s vlastnm sklem je u dvno anachronismem, jejich osvtlen bylo i pi
druhm, jasnjm stupni natolik nedostaten, e nebylo mono pest
slice. Nap. daj rychlomru jsme museli extrapolovat od prvnho irho
tmstnho sla (100), a daj potae kilometr byl pi nonm dojezdu
nezaznamenateln. Jen panel s pkami topen a vtrn vdy ve tm zil.
Bodov kontrolky vlevo pod smrovatelnm, ale ne zcela uzavratelnm
vdechem vtrn jsou umstny mimo idiovo zorn pole a mezi nimi zejmna
dleit kontrolka dobjeni akumultor znamen vn nebezpe
pehldnut. Pedly brzdy i spojky byly - stejn jako adic pka - svmi
proporcemi mrn nrokm na ovldati sly. |
|
|
Pedevm ji zmnn vysok komfort
cestovn, harmonizujc s vkonem nepli pepjatho a o to prunjho
motoru, kter navzdory svm dvma vakovm hdelm v kad ad vlc (2x2 OHC)
nabzel starou dobrou charakteristiku pipomnajc sp natahujc se prak ne
napjatou strunu housl, kter jinak nevyd dan tn. Na rozdl od bnch
dvouvakovch motor, ochotnch odevzdvat prci od ty-pti tisc otek v,
m Tatra 613-3 piku vkonu pi 5200 a toivho momentu pi 3300 min-1, ale
thne bez odmluvy u od 1000 otek. V kombinaci se slcm zvukovm inkem
aerodynamickho umu potom bylo mono v klidu jet na trojku od 30 do 180 km/h,
ani by ruil nadmrn hluk motoru. Vz pi tom pipomnal pohon elektromotorem.
Vhodn odstupovan pevodovka s ekonomickm, t잚m stlm pevodem 3,15
(zmenenm z pvodnch 3,909) m od 1. 1. 1987 synchronizan spojky s
molybdenovm povlakem; jejich zaveden bylo spojeno s stenou rekonstrukc
pevodovky a vsledkem je zven jej ivotnosti na 350 000 km, tedy na rove
shodnou s motorem a podvozkem. Pi pvodnm vtm, a tedy lehm pevodu vz
dosahoval v otkch nejvtho vkonu, tj. pi 5200 min-1, na trojku 137,7 km/h
a na tyku 186,2 km/h. Pi zachovn stejnch pevod vech ty rychlostnch
stup i zpteky te ve stejnch otkch Tatra 613-3 jede na trojku 170,9 km/h
a tyce odpovd teoretick rychlost 231,1 km/h. Pitom jednika a dvojka
dvaj vozu dky mimodn prunosti osmivlce bohatou mru dynamiky, trojka je
velmi pjemn "dlouh" a tyka zastv lohu znamenitho ekonomickho
rychlobhu s dostatkem hnac sly. V praxi dokzal n zkuebn vz, vybaven
vjimkou z omezen rychlosti mimo obce, jet v noci z Bratislavy do Prahy trvalou
cestovn rychlost 190 a 200 km/h a urazil vzdlenost od zatku dlnice a po
jej konec v Praze u vjezdu k Motokovu za 2 h 14 min; k tomu se jet vrtme
ve stati o namench hodnotch.
Krom dobrho vkonu a v dnen dob u
vjimen prunosti motoru jsme ocenili tak jeho ji zmnnou pekvapivou
hospodrnost. Netvrdm, e to bylo snadn, ale pi troe sebekzn a
zdrenlivosti bylo mono udret spotebu mezi 9 a 10 l/100 km, a to i v
mstskm provozu, co ovem vyadovalo pmo eholn zachzen s pedlem plynu.
Znan rozdly se samozejm projevily pi rychlm dlninm provozu s citlivou
nebo olovnou nohou. Zatmco s pedlem plynu na podlaze bylo teba za 100 km
jzdy prmrem 174,3 km/h zaplatit cenou 27,3 litru Supru, pi opatrn jzd
jsme stejnou trasu ujet prmrem 167,6 km/h se spotebou 19,2 litru. Na
stokilometrov vzdlenosti jsme ztratili pesn 1,4 min a za to uetili 8,1 l
benznu. Bli pedstavu o hospodrnosti mete zskat z pehledu namench
hodnot v tabulce.
Byli bychom ovem nevdn, kdybychom
popravd nepiznali, e i pes nkter zvanj vhrady jsme se zkouenou
Tatrou 613-3 letonho ronku vroby proili vjimen svezen, na kter budeme
dlouho vzpomnat. Vzdlenosti se zkracovaly, cle pibliovaly a dlnice se nm
zdla sam zatka. Robustn podvozek, na sprvnch pneumatikch precizn jzdn
vlastnosti, stoprocentn bezpenost uniktnho brzdovho systmu s dvma
hydraulickmi okruhy zdvojujcmi inek na kad kolo, o komfort rychlho
cestovn na rovni, j by stlo za to jen pizpsobit celou pstrojovou desku
i se stednm panelem a vechny ovldac sly. Vme, e monosti jsou velmi
omezen, protoe hlavn koly podniku smuj jinm smrem, ale pesto vme,
e historick odpovdnost (nejen) kopivnickch konstruktr a vech
tatrovckch pracujcch nedopust, aby vyhasla ta tvr vhe konstrukce
osobnch voz, kter ukula nezapomenuteln Tatry 11, 57 nebo 87 a nakonec i
technicky stejn vjimenou a avantgardn Tatru 613. Nov vlastn prestin vz
na odpovdajc technick i stylistick rovni by nm neml chybt a u se na
nj tme, stejn jako teba na jeho pkn, modern dvoulitrov rychlobn
vstikov vidlicov estivlec s vkonem kolem 135 a 150 kW, jeho zkrcen
verze by tak mohla vyeit n problm s odpovdajcm strojm pohonu pro
netrpliv oekvan lehk skov vz a minibus, kter ml u dvno nahradit
pevajc typ 1203.
Vsledky
men
Zpracovali MILAN JOZF a VCLAV
ASTN
Vz Tatra 613-3 vyroben v r. 1987 jsme
pevzali v Kopivnici dne 18. kvtna za stavu rychlomru 1750 km a do 3.
ervence jsme s nm ujeli 7667 km. Pi tom jsme vtinou vyuvali co nejvc
vkonu motoru a optimln dynamiky vozu, abychom v pomrn krtkm asovm seku
provili jeho vlastnosti v nronch provoznch podmnkch.
Vjimkou byly etapy zkouek, v nich
jsme provovali monosti spornho provozu. Vdy jsme vak respektovali
zkladn pravidla hospodrnosti - tzn., e ani pi rychl a dynamick jzd jsme
nadmrn nevyteli motor, nejezdili zbyten na ni rychlostn stupn,
vyuvali setrvanosti vozu k dojezdm, snaili se pedvdat vvoj dopravnch
situac a zbyten nebrzdili, s plynovm pedlem zachzeli opatrn a pomalu,
abychom zbyten neuvdli v innost akceleran pumpiky, a se studenm motorem
jsme jezdili jen v otkch zhruba do 2500 min-1. Pneumatiky Barum 205/70 HR14
OR38 jsme udrovali na 190 kPa vpedu a 250 kPa vzadu.
MEENI AKCELERACE
Dynamiku Tatry 613-3 jsme
mili opt na zkuebnm seku sttn silnice . 102 za sucha,
bezvt a teploty +19C. V souladu s poadavky
SN 30 0536 bylo vozidlo zateno dvma osobami o celkov hmotnosti 160 kg.
Zrychlen s peazovnm rychlostnch stup |
0 - 50 km/h |
3,9 s |
0 - 80 km/h |
8,4 s |
0 - 100 km/h |
11,9 s |
0 - 120 km/h |
18,2 s |
0 - 140 km/h |
26,0 s |
0 - 160 km/h |
37,9 s |
0 - 400 m |
18,2 s |
0 - 1000 m |
33,5 s |
Zrychlen bez peazovn rychlostnch
stup z 50 na 80 km/h |
na III. rychl. stupe |
8,2 s |
na IV. rychl. stupe |
13,0
s |
NEJVT RYCHLOST
Nejvt rychlost jsme mili na zkuebnm seku
sttn silnice . 102 ve stejnch povtrnostnch podmnkch jako zrychlen a pi
zaten vozidlo 50 procenty uiten hmotnosti, tj. 235 kg. Men probhalo na
seku 500 m po rozjezdu 1500 m a bylo dosaeno z obou smr prmrn rychlosti
179,3 km/h.
KONTROLA POTAE KILOMETR
Pesnost potae
kilometr jsme mili na dlnici D1 v seku 5,5 a 105,5 km s tmto
vsledkem: |
skuten vzdlenost |
100 km |
daj odometru |
102,7 km |
odchylka |
+ 2,7% |
Odometr je tedy v
poadovanm rozmez pesnosti 5% |
KONTROLA RYCHLOMRU
Pesnost rychlomru jsme mili na
zkuebnm seku sttn silnice . 102 mezi Davl a Stchovicemi. Vsledky men
uvd tabulka:
daj rychlomru |
skuten rychlost |
odchylka |
km/h |
% |
40 |
37,1 |
+7,8 |
60 |
56,2 |
+6,8 |
80 |
74,8 |
+6,9 |
90 |
84,2 |
+6,9 |
100 |
93,4 |
+7,1 |
110 |
102,7 |
+7,1 |
120 |
113,7 |
+5,5 |
140 |
131,9 |
+6,1 |
160 |
149,0 |
+7,4 |
180 |
168,7 |
+6,7 |
Odchylky rychlomru nepekrauj
ppustnou toleranci (nad 50 km/h max. + 8 %).
MEN SPOTEBY PALIVA
Spoteba pi stl rychlosti se mila
elektronickm prtokomrem Flowtronic na letmm kilometru zkuebnho seku na
sttn silnici . 102 s vozem zatenm 50 % uiten hmotnosti a jedoucm na
IV. rychlostn stupe. Doshli jsme tchto hodnot:
rychlost |
spoteba |
km/h |
l/100 km |
40 |
7,8 |
50 |
7,9 |
60 |
8,3 |
70 |
8,6 |
80 |
9,1 |
90 |
9,6 |
100 |
10,2 |
110 |
11,0 |
120 |
11,8 |
130 |
12,7 |
140 |
13,9 |
150 |
15,0 |
160 |
16,5 |
170 |
18,6 |
179,3 |
24,7* |
*) Spoteba pi nejvt rychlosti
mena s pln selpnutm plynovm pedlem.
Provozn spotebu jsme mili ve tech
reimech, odpovdajcch pedpokladm skutench podmnek v bnm
uvn. Na 200 km dlouhm zkuebnm okruhu
stavu silnin a mstsk dopravy a stavu silninho hospodstv, poskytujcm
optimln pomry dlnic a sttnch silnic s pmmi i zatkovitmi, rovinatmi
i kopcovitmi seky probhla dv men s 50% zatenm a s vozem obsazenm
tymi osobami, co odpovdalo zhruba 75% uiten hmotnosti. V obou ppadech
jsme pouvali plynov pedl do 3/4 zdvihu a motor vyteli do 3/4 nejvych
ppustnch otek, vrobcem stanovench na 5600 min-1, a dsledn jsme
dodrovali dopravn pedpisy vetn limit 90 km/h na silnici a 110 km/h na
dlnici. Pi 50% zaten jsme doshli prmrn rychlosti 76,2 km/h a spoteby
9,4 I/100 km. Pi zaten tymi osobami to byla prmrn rychlost 77,8 km/h a
spoteba 10,5 I/100 km.
Tet okruh jsme absolvovali s 50%
zatenm v mstskm provozu podle metodiky SMD, rovn pi dslednm
dodrovn dopravnch pedpis. Pi prmrn rychlosti jzdy 35,9 km/h, men
pokud byl vz v pohybu, a cestovn rychlosti 25,1 km/h, men vetn prostoj
na kiovatkch, jsme s pedlem plynu stlaovanm do 3/4 zdvihu, s motorem
vyuvanm nejv do 3/4 nejvych otek a s pedvdavou jzdou vyuvajc
dojezd vozu k zenm kiovatkm (samozejm s neustle bcm motorem)
doshli prmrn spoteby 12,3 l/100 km.
O zkouce extrmnho provoznho reimu
s optimlnm vyuvnm nejvtho dosaitelnho vkonu v dlninm provozu jsme
se zmnili u v textu. Lze pedpokldat, e jsme z Bratislavy do Prahy v ase 2
h 14 min ujeli asi 355 km, emu odpovd prmrn rychlost zhruba 160 km/h. Pi
tomto zpsobu jzdy zkouen vz spoteboval piblin 22 l/100 km. Jde ovem v
naich podmnkch o zcela nereprezentativn vzorek provoznho reimu,
demonstrujc jen vrcholn monosti vozidla. Dodejme k tomu tedy jet, e ns
cestou asi na 30 km dlouhm seku zdrel siln lijk, kter ns donutil snit
rychlost jzdy na zcela przdn dlnic pod 150 km/h; bez tohoto zdren jsme
mohli doshnout asu kolem 2 h 10 min a prmrn rychlosti tm 165 km/h. Tato
zkouka mla porovnat Tatru 613-3 v podmnkch provozu na zahraninch
dlnicch, kde nen omezen rychlosti a 200 km/h nen nijak ojedinl jzdn
reim. V tto souvislosti musme pipomenout jet jeden vjimen poznatek z
provozu: strae zkouen Tatry mly za vech okolnost bezchybn ptlak a
nenadlehovaly se ani pi nejvych rychlostech, take dokzaly vdycky vborn
istit celou stranou plochu elnho skla.
K dajm o spoteb paliva jet
pidejme zhodnocen spoteby oleje, jeho jsme dolvali celkem 1,5 litru. Tomu
odpovd prmrn nrok motoru 0,2 l/1000 km provozu, co na motor chlazen
vzduchem, zpotku jet zabhvan a pozdji trvale znan zatovan je
opravdu velmi mlo.
OPOTEBOVN PNEUMATIK
Pvodn pneumatiky Barum 205/70 HR 14
OR38 najezdily na zkouenm voze 9050 km a proti prmrn hloubce novho desnu
8,7 mm se opotebovaly vpedu na obou kolech o 2,2 mm, vzadu na levm kole o 2,3
mm a na pravm o 2,2 mm. Pi naem provoznm reimu je to velmi dobr
vsledek.
Obrzky
|
^ Pilov diagram vozidla se
tystupovou pevodovkou a stlm pevodem npravy
3,15 |
v Charakteristika motoru T 613
E1/I: Pe - vkon, Mt - toiv moment, s - mrn
spoteba paliva |
|
|
Pracovn prostor
idie 1 - hubice pvodu erstvho vzduchu 2 -tt
pstroj (zleva: teplomr oleje v motoru; rychlomr s potaem
kilometr; sdruen kontroln svtilny dlkovch svtel, mazn, smrovch
svtel a brzdovho systmu; otkomr; palivomr) 3 - rozhlasov
pijma 4 - panel ovldn vtrn a topen 5 - erven kontroln
svtilna varovnho osvtleni 6 - oranov kontroln svtilna koncovho
svtla do mlhy 7 - erven kontroln svtilna dobjen 8 - erven
kontroln svtilna zataen run brzdy 9 - erven kontroln svtilna
rezervy paliva 10 - lut kontroln svtilna sytie 11 - spnac
skka 12 - spna svtlomet do mlhy |
13 - spna pdavnch dlkovch
svtlomet 14 - spna vnitnho osvtlen 15 - spna elektrickho
spoutn skla levch zadnch dve (zvltn vbava) 16 - spna
zadnch svtel do mlhy 17 - popelnk 18 - zapalova cigaret 19 -
kontroln svtilna peht 2. topen 20 - kontroln svtilna peht
1. topen 21 - dvoupolohov regulace intenzity osvtlen
pstroj 22 - spna ohevu zadnho okna 23 - spna spoutn skla
pravch zadnch dve (zvl. vbava) 24 - intervalov spna
stra 25 - spna varovnch svtel 26 - spna osvtlen
vozidla |
|
^
Nov stylistick prava zd s
rozmrnmi sdruenmi svtly je ovem harmonicky zdailm eenm.
Vroubkovan povrch svtilen zlepuje jejich svtelnou innost pi
zablceni. Charakteristick zadn okno s rovinnm sklem a vzad protaenmi
sloupky stechy pin sporu hmotnosti a zlepuje stabilitu vozu v
nporech bonho vtru. |
|
^ Pedn dvee s dvoustupovou aretac se otevraj v hlu
60. Zejm je vrazn vlcov plocha bonch oken. Chromovan prh,
ddictv star karossk tradice, pat k mnoha "fortelnostem" Tatry 613.
Pestoe pedn ukazatele smru zasahuji velkou plochou do bok karosrie,
maj vzadu nad vezy pednch kol jet mal "opakovac"
svtla. |
> Zadn dvee se otevraj a do 67 a poskytuj velmi
pohodln pstup k zadnm sedadlm, jejich opradlo m uprosted
rozmrnou sklopnou loketn opru. Pod n vak zstv stle jet velmi
pohodln msto pro tetho cestujcho, i kdy ten sed na tunelu nad
pevodovkou. Vechny tyi zkladn msta ve voze nabzej komfort na
vysok ergonomick rovni. tyi bezpenostn oprky hlav jsou dnes u
samozejmost, ale stle zstv problematick umstn klik vech dve
prv pod madly, navazujcmi na loketn oprky, take v kritick situaci
me cestujc - ve snaze uchopit se pevn madla - mimodk otevt
dvee. |
|
|
^ Prostor na 430 dm3 zavazadel, jeho vko se otvr
lanovodem, pi pokozen jitnm paraleln silonovou
strunou. |
>
Zatmco v levm zadnm rohu zavazadlovho prostoru jsou ndobky
ostikovae elnho skla a kapaliny pro hydraulick ovldn spojky, v
pravm zadnm rohu (na snmku) jsou spnac rel a pojistky, kter by si
zaslouily modernj uspodn alespo s prhlednm
krytem.
v Pod kobercem a deskou podlahy
zavazadlovho prostoru je uloeno pedn tleso nezvislho topen a
tandemov hlavn brzdov vlec s podtlakovm posilovaem. Kontrola hladiny
brzdov kapaliny je pomrn pracn zleitost (ndobka je na snmku
vpravo, ped bubnem brzdovho posilovae). |
|
|
|
^ Nhradn kolo le na vku, kter se
odjist nahoe vedle zmku vka zavazadlovho prostoru a spust se
pomoc kle na utahovn matic kol zasunutho do otvoru vpedu.
Zvedne se zpt pomoc tho nasunutho kle a zajist se nvratem
pojistky zpt. |
|
^
Ve schrnkch za kadou dvojic svtlomet jsou pod
piroubovanmi plechovmi vky uloeny dva estivoltov akumultory,
zapojen v srii. U levho z nich (na snmku) je odpojova akumultor p
stupn p mo ze zavazadlovho prostoru.
|
|
^ Kapota se otvr nad zadn polovinou velmi objemnho
motorovho prostoru, v nm je usazen tiapllitrov tyvakov vidlicov
osmivlec chlazen mohutnm vtrkem - ten by si zasluhoval
termohydraulickou regulaci pohonu, pro ni je pipraven, I pesto se Tate
podailo doshnout neekan hospodrnosti motoru, kter ns udivil tak
dnes u nevedn prunosti i vytrvalost svho rozumn stzlivho vkonu.
Termoregultor udruje optimln teplotu nasvanho
vzduchu. |
|
v^ Na pravm boku motorovho prostoru je elektronick psluenstv
bezdotykovho impulsnho zapalovn, jeho rozdlova je pohnn od
vfukovho vakovho hdele prav ady vlc. |
|
|
^>Tak konstrukce podvozku pat k mimodn spolehlivm
prvkm Tatry 613. Pedn vzpry McPherson s vstednou pruinou maj
nahoe valiv uloen a dole je vede masivn vkovek jednoduchho pnho
ramena, podln ustavenho tyovou suvnou vzprou a pes mohutn pryov
uloen spojenho s ramenem velmi innho pnho zkrutnho
stabiliztoru. Nejbezpenj dvouokruhov brzdov systm m na vech
kolech zdvojen brzdov vleky - na pednch brzdch s ventilovanmi
kotoui maj vdy 2x d=40 mm, na zadnch brzdch s jednoduchmi kotoui
vdy 2x d=32 mm. Cel brzdov potrub je potaeno vrstvou PVC. Vysoko
umstn hebenov zen s velmi krtkm bezpenostnm hdelem psob
prostednictvm pomocnho svislho hdele na pku zen spojenou s
tlumiem. |
|
|
^ Podhled na stroj pohonu o na iroce uloen trojhelnkov ramena
se ikmmi osami kvn, charakteristick pro hlovou zadn npravu. V
poped je pevodovka navazujc na sk spojky a tunelovou klikovou
sk, v jejm nedlenm odlitku je tak oddlen prostor skn
rozvodovky se samostatnm ebrovanm vkem. Z n vychz k levmu kolu
pmo kloubov hnac hdel, zatmco k pravmu kolu prvn, pevn st jeho
hnacho hdele, prochzejc klikovou skn co nejv pod prostednm
hlavnm loiskem. Na ni se venku teprve napojuje kloubov hnac hdel
pravho kola, shodn s levm. Po obou stranch pevodovky jsou ndre,
kad na 36 litr paliva, njemn propojen vyrovnvacm
potrubm. |
Zkladn technick
daje
Osobn automobil s celokovovou
uzavenou tydveovou karosrii s pevnou stechou a motorem nad pohnnou zadn
npravou.
MOTOR - tydob zehov vzduchem
chlazen vidlicov osmivlec s hlem rozeven vlc 90; zdvihov objem vlc
3495 cm3 (pr. 85 x 77 mm), rozvod 2 X 2 OHC; kompresn pomr 9,2 : 1; nejvt
vkon podle SN 30 2008 (ISO) 123,5 kW pi 5200 min-1 nejvt toiv moment 270
N.m pi 3300 min-1; volnobn otky 850 min-1, nejvt ppustn otky 5600
min-1; nejmen mrn spoteba paliva 255 g.kW-1.h-1, doporuen palivo benzn
automobilov BA 96 (Super); mazac soustava s plnoprtokovm istiem oleje s
paprovou vlokou, mnostv oleje v motoru nejmn 8,5 l, nejve 9,5 l,
nejmen tlak oleje v motoru 147 kPa pi 1000 min-1 a teplot oleje 80 C;
nedlen klikov sk tunelovho typu m ve spodn sti prostor rozvodovky
zadn npravy; klikov hdel lit, pt hlavnch kluznch loisek, z nich jedno
je axiln nosn; ojnice uloeny na epech klikovho hdele ve dvojicch; psty
z lehk slitiny s temi pstnmi krouky; samostatn vlce s chladicm
ebrovnm odlit ze speciln slitiny, na hlavch kad ady vlc je upevnna
sk se dvma vakovmi hdeli, spolen pro celou adu vlc; vakov hdele
jsou uloen v pti kluznch loiskch, z nich jedno je axiln nosn; chlazen
motoru nucenm proudnm vzduchu, ventiltor chlazen je vestavn do zadnho
vka klikov skn a pmo pohnn zdvojenm klnovm emenem od klikovho
hdele; na sacch potrubch, samostatnch pro kadou adu vlc, jsou upevnny
karburtory Jikov SEDR s postupnm otevrnm klapek o s istiem vzduchu s
paprovou vlokou, vkon podvacho erpadla benznu 80 l/h pi otkch
vakovho hdele 3000 min-1; samoinn regulace teploty nasvanho vzduchu
smovnm studenho pvodu se vzduchem z pedehvacch komor na vfukovch
potrubch; elektronick bezdotykov impulsn kondenztorov zapalovac soustava
s podtlakovou regulac pedstihu zehu, poad zapalovn 1 - 3 - 6 - 2 - 7 - 8
- 4 - 5; odruen elektrickho zazen ve stupni II. b podle SN 34 2876;
zapalovac svky PAL 14 L 8 Y; alterntor 14 V/55 A, dva akumultory 6V/75A.h,
spout 1,32 kW; hmotnost motoru se spojkou, diferencilem a istiem vzduchu
(bez oleje) 320 5 kg.
PEVODN STROJ - such jednolamelov
spojka, obloen pr. 250 mm, plocha 554 cm2, ovldn kapalinov, hlavn vlec
pr. 19 mm, ovldac vlec pr. 25,5 mm, nejvt vypnac sla na pedl spojky
147 N, mrtv zdvih pedlu spojky 10 a 25 mm; pmo azen tystupov
pevodovka (3,394 - 1,889 - 1,165 - 0,862 - Z 3,2435) s adic pkou na podlaze;
zadn nprava se skn rozvodovky vestavnou do skn motoru, stl pevod
3,15; penos toivho momentu na zadn kola dvojic stejn dlouhch
homokinetickch hnacch hdel.
PODVOZEK - bezrmov, uloen v
samonosn karosrii; pedn nprava s nezvislm zavenm kol na vzprch
McPherson dole zakotvench do trojhelnkovch ramen, vinut pruiny a torzn
stabiliztor, kapalinov tlumie provn; hlov zadn nprava m suvn ramena
se ikmou osou kvn, vinut pruiny a kapalinov tlumie provn; zen
hebenov se ikmmi zuby a pevodem 19,2:1, bezpenostn hdel volantu; 4,25
otky v rozmez rejd; kotouov brzdy na vech kolech, vpedu ventilovan,
provozn dvouokruhov kapalinov soustava se zdvojenm inkem na kad kotou,
tandemov hlavn brzdov vlec pr. 23,81 mm; vlce kotouovch brzd vpedu/vzadu
pr. 40/32 mm (po dvojicch u vech kol), brzdov potrub opatena protikoroznm
povlakem z PVC; zajiovac brzda mechanick s runm ovldnm psobc na
zadn kola, inn plochy brzdovho obloen vpedu 194 cm2, vzadu 136 cm2,
zajiovac brzda 62 cm2; pneumatiky Barum 205/70 HR14 OR38.
KAROSRIE - samonosn celokovov
tprostorov tydveov pro pt osob, pedn sedadla samostatn s rozsahem
posuvu 160 mm a monost sklopen opradel o 77 + 2 od kolmice, vybaven
samonavjecmi bezpenostnmi psy; zadn dvou a tmstn prbn sedadlo s
vklopnou stedn oprou; zavazadlov prostor mezi pednmi koly o objemu 430 l;
nhradn kolo v samostatnm prostoru pod zavazadlovm prostorem; vybran dly
karosrie jsou opateny zvukovou izolac; alounn kombinac textilu a
plastick ke; palivov ndre s elektrickm palivomrem uloeny pod zadnmi
sedadly, maj uzamykateln uzvr; vytpn interiru dvojic nezvisle
regulovatelnch samostatnch benznovch topen.
ROZMRY A HMOTNOSTI - rozvor 2980 mm,
rozchod vpedu i vzadu 1520 mm; celkov dlka 5000 mm, ka 1800 mm, vka pi
celkov hmotnosti 1440 mm, pi pohotovostn hmotnosti 1505 mm, svtl vka
zatenho automobilu 160 mm; vnj stopov prmr zaten 11,0 0,5 m,
vnj obrysov prmr zaten 12,5 0,5 m; ka sedadel vpedu 2 x 580 mm,
vzadu 1520 mm; hmotnost vozidla - bez npln 1620 kg, pohotovostn 1690 kg,
uiten hmotnost 470 kg, celkov 2160 kg (tolerance daj 5 %); rozloen
celkov hmotnosti na pedn/zadn npravu 44/56 %; objem palivovch ndr 2 x
36 l; objem oleje v pevodovce 2 l, v rozvodovce 1 l.
PROVOZN VLASTNOSTI (daje vrobce) -
nejvt rychlost 190 km/h, trval 160 km/h; jzdn dosah 558 km; zkladn
spoteba paliva bez topen podle SN 30 0150 pi rychlosti 110 km/h 12,9 l/100
km; spoteba paliva podle EHK OSN pi 90 km/h je 10,6 l/100 km, pi 120 km/h
12,8 l/100 km, msto 16,2 l/100 km; spoteba oleje zabhanho motoru 1 l/1000
km; spoteba paliva jednm topenm 0,63 l/h.