Tvůrce webu je i pro tebe! Postav třeba web. Bez grafika. Bez kodéra. Hned.
wz
Tatra 613

Popis vozu Tatra 613-3
automobil revue .12/1987

Ve spoluprci s Automotoklubem Praha 10 a stavem silnin a mstsk dopravy pipravili Milan Jozf a Petr Ptek v roce 1987, po uveden tet generace "estsettinctek", lnek pro asopis automobil revue do rubriky Svezli jsme se. Zde najdete kompletn petisk lnku vetn obrzk.


Kopivnick expres

Kdy jsme loni v o. p. Tatra v Kopivnici vybrali exponty pro nai prosincovou vstavu Automobil 1886-1986 do Palce kultury, pila e na to, e bychom mli u pleitosti 90. vro na automobilov vroby pipomenout tradici jejho kopivnickho rodit nejen Prsidentem v pvodn podob z roku 1897, ale i vlastn zkuenost s nejnovjm provedenm Tatry 613. Dvojnka devadestiletho jubilanta pro vs zachytil se staenou stechou (jak jej lze jen mlokdy vidt) "Maestro" Vclav Zapadlk na 3. stran oblky o kdo se chce pokochat technickmi detaily, a se vrt k Automobilu . 8/87. A te tedy k dnenmu kopivnickmu osobnmu automobilu Tatra 613-3.

^ Nadasov tvary Tatry 613 nepodlhaj mdnm vlivm a i kdy nkter partie jej karosrie a zejmna oste lomen kivky zasklen sti kabiny prozrazuj pvod z potku 70. let, vz bude mt vdy vjimen pvab. Rozmrn nraznky z matov ernho plastu omladily vz T 613-3 a stejn jako vrazn rohov ukazatele smru nesporn prosply jeho vzhledu, co bohuel u nelze ct o novm een stedn plastov sti ela s dvma pry svtlomet ani o novch krytech disk kol - oboj neodpovd reprezentanmu posln osobn Tatry.

Tatru 613 jsme s nadenm ocenili v Automobilu . 9/73 jako vz zcela ojedinl koncepce a vyspl modern konstrukce s adou vtipnch technickch een, kter vznikl doslova z naden tatrovk, a kter vhodn dopluje hlavn vrobn program podniku zamenho na tk nkladn automobily. Pravda, teba tak Rolls-Royce m ekonomick tit sv kapacity ve vrob elezninch a leteckch motor i dal vyspl modern techniky, zatmco automobily maj vytvet pedevm image znaky, zdrazujc nejen pikovou technickou, ale pedevm tak emeslnou kvalitu. asto si vzpomnm na profesora Primuse, kter ns v technologii na prask technice uil, e kad dobr slvrna odlv koupac vany. Tento velmi nevdn a znan ztrtov vrobek je toti pedevm prubsk kmen slvrenskho emesla. Protoe tenkostnn odlivek vany "um" opravdu jen vynikajc slva. Pro by tedy zvod Tatry v Pboru neml bt pro podnik lhn prvotdnch montr, emeslnk? Vdy jejich dlo vzniklo ze spontnnho naden kopivnickch konstruktr, hrdch na svou automobilovou tradici. Ani dnes na ni jist nezapomnaj a jejich vvojov prce pokrauj nejen na typov ad nkladnch voz, ale po posledn, tvrt inovaci Tatry 613, pipravovan na rok 1990, by se mla objevit zcela nov reprezentan Tatra s kapalinou chlazenm motorem vpedu a pohonem zadnch, pop. vech ty kol.

Pesto se u prvn svezen neobelo bez velmi pjemnch pekvapen, bez obdivu a uznn, kter si vynutily jednak sametov klidn, dynamick, a pedevm neobyejn prun osmivlcov motor, jednak mra pohodl, kterou nabzela vem cestujcm sedadla. Tm deset let ns dlilo od posledn zkuenosti s tmto vozem, take ve vzpomnkch u vybledl pocit komfortu, kter zastnilo vdom, e tehdej vkon motoru neodpovdal pedpokladm tiapllitrovho reprezentanho vozu. Zdrav tuh a promylen anatomicky tvarovan sedadla nm vak pipomnla sv kvality u pi prvn del cest, kdy jsme pak vystupovali z vozu kepce a bez obvyklch znmek navy. Jet mnohem pjemnj byla zkuenost s posledn verz "ekonomickho' motoru T 613 E1/I. Nejen e byl nejvkonnj ze vech Tater, kter jsme dosud mli v rukou (vz by vbec nedal anci vnitrosttn leteck peprav a konkurovat by mu mohl snad jen japonsk expres Hokkaido), ale pi obasnch zastvkch u benznovch erpadel byl i mnohem skromnj ne jsme pedpokldali, pokud jsme ovem dokzali pimen krotit jeho temperament, kter nm s takovou ochotou neustle nabzel. Motor obstl "bez ztrty kvtinky" i svm hlukem, pokud tak vbec lze nazvat jeho epot pechzejc pi vych otkch v pjemn svist chladicho ventiltoru. Trochu hor to bylo s aerodynamickm hlukem vozu pi rychlostech nad 120 km/h, kdy se zaaly velmi slyiteln projevovat vlivy detail karosrie navren bezmla ped dvaceti lety. Zejmna jej vystupujc sloupky stechy a rmeky oken pi tom odevzdvaly svj dl. Ale na to jsme u byli pipraveni, stejn jako na zvl᚝ velk ovldac sly na pedlech, pi azen i pi zen.

Nepjemn pekvapen nm zato pipravila problematick stabilita vozu, kter se neustle choval neuklidnn, jako v mrnch nrazech bonho vtru stdav z obou stran. To tam bylo dsledn neutrln chovn, na kter jsme byli u estsettinctky u od jejho zrodu zvykl. Vzpomnm na svou posledn zkuenost z roku 1978, kdy jsem se u zkouenho vozu marn pokouel v extrmnch situacch pekonat adhezi pohnn npravy a pivst ji do kontrolovanho smyku, manvru tak snadnho u Tatry 603. Stle marn, vz sedl na vozovce a s neuvitelnou jistotou. Nakonec se mi to podailo a v jedn ven klopen zatce na dlaebnch kostkch a za det. ekl jsem si: te nebo nikdy! Otoil jsem zmrn hrub volantem - a vz mi vyhovl, ale vemi tymi koly najednou. Zaal se sunout bokem ze zatky zpsobem charakteristickm pro nkter vozy s motorem ped zadn npravou, a teprve drsn krajnice zarazila jeho dal zcela neovladateln posuv, ponkud zbrzdila rychlost jzdy a vz se opt poslun nechal vst obma npravami souasn. Byla to tenkrt zneklidujc zkuenost, kterou nikomu nepeji, ale ekl jsem si o ni. Jinak zkouen vz za jzdy sedl pmo pkladn. Leton Tatra 613-3 vak vyadovala i v pm jzd neustle korekce volantem, a pestoe byla i v zatkch pomrn dobe ovladateln, v rychlostech nad 160 km/h se jzda s n v dlninch obloucch stvala pmo dobrodrustvm. Podle naich pedchozch zkuenost ovem tohle nepatilo k vrozenm vlastnostem podvozku, take po pemen a potvrzen sprvnho nastaven jeho geometrie zbvalo u jen ovit vliv pneumatik Barum 205/70 HR14 OR38. Kupodivu, nakonec se potvrdilo, e nepokojn veden vozu bylo jen jejich dlem.

Kdy u probrme vtky, nemli bychom zapomenout na dnes u nepimen chud vybaven tohoto vozu luxusn tdy. Rychlomr bez dennho potae je u nj tko omluvitelnm anachronismem stejn jako rove standardn montovanho rozhlasovho pijmae nebo jako skutenost, e vz nem dn hodiny ani kontrolku zapojen vnjho osvtlen; pomohlo by pece alespo vypnac rel, dnes u bn i u levnch voz, reagujc na vypnut zapalovn zhasnutm hlavnch svtlomet. Osvtlen pstroj je v noci naprosto nedostaten - i pi zapnut vtho jasu zstvaj slice zcela neiteln a idi doslova tpe v informacch; pota kilometr nelze odest dokonce ani zblzka, pi stojcm vozidle. Nepimen je tak rove "designu" stedn konzoly s adic pkou. Znovu jsme si uvdomili nemrnou velikost vech ovldacch sil k pedlm spojky, adic pce a problematicky tvarovanm klikm spoutn oken pibyly i rice naklpn opradel pednch sedadel (za jzdy je bylo mono vc napmit jen s pomoc dal, zvedajc ruky) a velmi nron bylo i otevrn vech vnjch klik dve a kapoty. V tchto ppadech vak zejm lo sp o nesprvn sezen pi monti - znovu jsem si pipomnl tenkostnn odlitky koupacch van i presti Rolls-Royc. Mimochodem u zmk vech voz bez vjimky dnes plat, e pi otevrn vnitn klikou se tak samoinn odjist, pokud jsou zameny nebo zajitny zatlaenm kolku. U Tatry vak je teba kolk nejdv vythnout a teprve potom stisknout vnitn kliku. Umstn tchto klik pod madlem, kter jsme kritizovali napklad i u voz BMW, vyvolv nepjemnou pedstavu, e v zatce nkdo shne po madlu, aby se pidrel, uchop souasn kliku, stiskne a dvee se otevou... Ale vrame se radji k pjemnjm poznatkm a zkuenostem, jich byla vtina.

v> Pstrojov deska spolu s vypracovnm stedn konzoly, zakrvajc druh tleso nezvislho benzinovho topen (prvn je uloeno pod podlahou zavazadlovho prostoru), vyvolv smen pocity pi posuzovni "vlajkov lod" naeho automobilovho prmyslu. Kad pistroj s vlastnm sklem je u dvno anachronismem, jejich osvtlen bylo i pi druhm, jasnjm stupni natolik nedostaten, e nebylo mono pest slice. Nap. daj rychlomru jsme museli extrapolovat od prvnho irho tmstnho sla (100), a daj potae kilometr byl pi nonm dojezdu nezaznamenateln. Jen panel s pkami topen a vtrn vdy ve tm zil. Bodov kontrolky vlevo pod smrovatelnm, ale ne zcela uzavratelnm vdechem vtrn jsou umstny mimo idiovo zorn pole a mezi nimi zejmna dleit kontrolka dobjeni akumultor znamen vn nebezpe pehldnut. Pedly brzdy i spojky byly - stejn jako adic pka - svmi proporcemi mrn nrokm na ovldati sly.

Pedevm ji zmnn vysok komfort cestovn, harmonizujc s vkonem nepli pepjatho a o to prunjho motoru, kter navzdory svm dvma vakovm hdelm v kad ad vlc (2x2 OHC) nabzel starou dobrou charakteristiku pipomnajc sp natahujc se prak ne napjatou strunu housl, kter jinak nevyd dan tn. Na rozdl od bnch dvouvakovch motor, ochotnch odevzdvat prci od ty-pti tisc otek v, m Tatra 613-3 piku vkonu pi 5200 a toivho momentu pi 3300 min-1, ale thne bez odmluvy u od 1000 otek. V kombinaci se slcm zvukovm inkem aerodynamickho umu potom bylo mono v klidu jet na trojku od 30 do 180 km/h, ani by ruil nadmrn hluk motoru. Vz pi tom pipomnal pohon elektromotorem. Vhodn odstupovan pevodovka s ekonomickm, t잚m stlm pevodem 3,15 (zmenenm z pvodnch 3,909) m od 1. 1. 1987 synchronizan spojky s molybdenovm povlakem; jejich zaveden bylo spojeno s stenou rekonstrukc pevodovky a vsledkem je zven jej ivotnosti na 350 000 km, tedy na rove shodnou s motorem a podvozkem. Pi pvodnm vtm, a tedy lehm pevodu vz dosahoval v otkch nejvtho vkonu, tj. pi 5200 min-1, na trojku 137,7 km/h a na tyku 186,2 km/h. Pi zachovn stejnch pevod vech ty rychlostnch stup i zpteky te ve stejnch otkch Tatra 613-3 jede na trojku 170,9 km/h a tyce odpovd teoretick rychlost 231,1 km/h. Pitom jednika a dvojka dvaj vozu dky mimodn prunosti osmivlce bohatou mru dynamiky, trojka je velmi pjemn "dlouh" a tyka zastv lohu znamenitho ekonomickho rychlobhu s dostatkem hnac sly. V praxi dokzal n zkuebn vz, vybaven vjimkou z omezen rychlosti mimo obce, jet v noci z Bratislavy do Prahy trvalou cestovn rychlost 190 a 200 km/h a urazil vzdlenost od zatku dlnice a po jej konec v Praze u vjezdu k Motokovu za 2 h 14 min; k tomu se jet vrtme ve stati o namench hodnotch.

Krom dobrho vkonu a v dnen dob u vjimen prunosti motoru jsme ocenili tak jeho ji zmnnou pekvapivou hospodrnost. Netvrdm, e to bylo snadn, ale pi troe sebekzn a zdrenlivosti bylo mono udret spotebu mezi 9 a 10 l/100 km, a to i v mstskm provozu, co ovem vyadovalo pmo eholn zachzen s pedlem plynu. Znan rozdly se samozejm projevily pi rychlm dlninm provozu s citlivou nebo olovnou nohou. Zatmco s pedlem plynu na podlaze bylo teba za 100 km jzdy prmrem 174,3 km/h zaplatit cenou 27,3 litru Supru, pi opatrn jzd jsme stejnou trasu ujet prmrem 167,6 km/h se spotebou 19,2 litru. Na stokilometrov vzdlenosti jsme ztratili pesn 1,4 min a za to uetili 8,1 l benznu. Bli pedstavu o hospodrnosti mete zskat z pehledu namench hodnot v tabulce.

Byli bychom ovem nevdn, kdybychom popravd nepiznali, e i pes nkter zvanj vhrady jsme se zkouenou Tatrou 613-3 letonho ronku vroby proili vjimen svezen, na kter budeme dlouho vzpomnat. Vzdlenosti se zkracovaly, cle pibliovaly a dlnice se nm zdla sam zatka. Robustn podvozek, na sprvnch pneumatikch precizn jzdn vlastnosti, stoprocentn bezpenost uniktnho brzdovho systmu s dvma hydraulickmi okruhy zdvojujcmi inek na kad kolo, o komfort rychlho cestovn na rovni, j by stlo za to jen pizpsobit celou pstrojovou desku i se stednm panelem a vechny ovldac sly. Vme, e monosti jsou velmi omezen, protoe hlavn koly podniku smuj jinm smrem, ale pesto vme, e historick odpovdnost (nejen) kopivnickch konstruktr a vech tatrovckch pracujcch nedopust, aby vyhasla ta tvr vhe konstrukce osobnch voz, kter ukula nezapomenuteln Tatry 11, 57 nebo 87 a nakonec i technicky stejn vjimenou a avantgardn Tatru 613. Nov vlastn prestin vz na odpovdajc technick i stylistick rovni by nm neml chybt a u se na nj tme, stejn jako teba na jeho pkn, modern dvoulitrov rychlobn vstikov vidlicov estivlec s vkonem kolem 135 a 150 kW, jeho zkrcen verze by tak mohla vyeit n problm s odpovdajcm strojm pohonu pro netrpliv oekvan lehk skov vz a minibus, kter ml u dvno nahradit pevajc typ 1203.

Vsledky men

Zpracovali MILAN JOZF a VCLAV ASTN

Vz Tatra 613-3 vyroben v r. 1987 jsme pevzali v Kopivnici dne 18. kvtna za stavu rychlomru 1750 km a do 3. ervence jsme s nm ujeli 7667 km. Pi tom jsme vtinou vyuvali co nejvc vkonu motoru a optimln dynamiky vozu, abychom v pomrn krtkm asovm seku provili jeho vlastnosti v nronch provoznch podmnkch.

Vjimkou byly etapy zkouek, v nich jsme provovali monosti spornho provozu. Vdy jsme vak respektovali zkladn pravidla hospodrnosti - tzn., e ani pi rychl a dynamick jzd jsme nadmrn nevyteli motor, nejezdili zbyten na ni rychlostn stupn, vyuvali setrvanosti vozu k dojezdm, snaili se pedvdat vvoj dopravnch situac a zbyten nebrzdili, s plynovm pedlem zachzeli opatrn a pomalu, abychom zbyten neuvdli v innost akceleran pumpiky, a se studenm motorem jsme jezdili jen v otkch zhruba do 2500 min-1. Pneumatiky Barum 205/70 HR14 OR38 jsme udrovali na 190 kPa vpedu a 250 kPa vzadu.

MEENI AKCELERACE

Dynamiku Tatry 613-3 jsme mili opt na zkuebnm seku sttn silnice . 102 za sucha, bezvt a teploty +19C. V souladu s poadavky SN 30 0536 bylo vozidlo zateno dvma osobami o celkov hmotnosti 160 kg.

Zrychlen s peazovnm rychlostnch stup

0 - 50 km/h

3,9 s

0 - 80 km/h

8,4 s

0 - 100 km/h

11,9 s

0 - 120 km/h

18,2 s

0 - 140 km/h

26,0 s

0 - 160 km/h

37,9 s

0 - 400 m

18,2 s

0 - 1000 m

33,5 s

Zrychlen bez peazovn rychlostnch stup z 50 na 80 km/h

na III. rychl. stupe

8,2 s

na IV. rychl. stupe

13,0 s

NEJVT RYCHLOST

Nejvt rychlost jsme mili na zkuebnm seku sttn silnice . 102 ve stejnch povtrnostnch podmnkch jako zrychlen a pi zaten vozidlo 50 procenty uiten hmotnosti, tj. 235 kg. Men probhalo na seku 500 m po rozjezdu 1500 m a bylo dosaeno z obou smr prmrn rychlosti 179,3 km/h.

KONTROLA POTAE KILOMETR

Pesnost potae kilometr jsme mili na dlnici D1 v seku 5,5 a 105,5 km s tmto vsledkem:
skuten vzdlenost 100 km
daj odometru 102,7 km
odchylka + 2,7%
Odometr je tedy v poadovanm rozmez pesnosti 5%

KONTROLA RYCHLOMRU

Pesnost rychlomru jsme mili na zkuebnm seku sttn silnice . 102 mezi Davl a Stchovicemi. Vsledky men uvd tabulka:

daj rychlomru

skuten rychlost

odchylka

km/h

%

40

37,1

+7,8

60

56,2

+6,8

80

74,8

+6,9

90

84,2

+6,9

100

93,4

+7,1

110

102,7

+7,1

120

113,7

+5,5

140

131,9

+6,1

160

149,0

+7,4

180

168,7

+6,7

Odchylky rychlomru nepekrauj ppustnou toleranci (nad 50 km/h max. + 8 %).

MEN SPOTEBY PALIVA

Spoteba pi stl rychlosti se mila elektronickm prtokomrem Flowtronic na letmm kilometru zkuebnho seku na sttn silnici . 102 s vozem zatenm 50 % uiten hmotnosti a jedoucm na IV. rychlostn stupe. Doshli jsme tchto hodnot:

rychlost  spoteba
km/h l/100 km

40

7,8

50

7,9

60

8,3

70

8,6

80

9,1

90

9,6

100

10,2

110

11,0

120

11,8

130

12,7

140

13,9

150

15,0

160

16,5

170

18,6

179,3

24,7*

*) Spoteba pi nejvt rychlosti mena s pln selpnutm plynovm pedlem.

Provozn spotebu jsme mili ve tech reimech, odpovdajcch pedpokladm skutench podmnek v bnm uvn. Na 200 km dlouhm zkuebnm okruhu stavu silnin a mstsk dopravy a stavu silninho hospodstv, poskytujcm optimln pomry dlnic a sttnch silnic s pmmi i zatkovitmi, rovinatmi i kopcovitmi seky probhla dv men s 50% zatenm a s vozem obsazenm tymi osobami, co odpovdalo zhruba 75% uiten hmotnosti. V obou ppadech jsme pouvali plynov pedl do 3/4 zdvihu a motor vyteli do 3/4 nejvych ppustnch otek, vrobcem stanovench na 5600 min-1, a dsledn jsme dodrovali dopravn pedpisy vetn limit 90 km/h na silnici a 110 km/h na dlnici. Pi 50% zaten jsme doshli prmrn rychlosti 76,2 km/h a spoteby 9,4 I/100 km. Pi zaten tymi osobami to byla prmrn rychlost 77,8 km/h a spoteba 10,5 I/100 km.

Tet okruh jsme absolvovali s 50% zatenm v mstskm provozu podle metodiky SMD, rovn pi dslednm dodrovn dopravnch pedpis. Pi prmrn rychlosti jzdy 35,9 km/h, men pokud byl vz v pohybu, a cestovn rychlosti 25,1 km/h, men vetn prostoj na kiovatkch, jsme s pedlem plynu stlaovanm do 3/4 zdvihu, s motorem vyuvanm nejv do 3/4 nejvych otek a s pedvdavou jzdou vyuvajc dojezd vozu k zenm kiovatkm (samozejm s neustle bcm motorem) doshli prmrn spoteby 12,3 l/100 km.

O zkouce extrmnho provoznho reimu s optimlnm vyuvnm nejvtho dosaitelnho vkonu v dlninm provozu jsme se zmnili u v textu. Lze pedpokldat, e jsme z Bratislavy do Prahy v ase 2 h 14 min ujeli asi 355 km, emu odpovd prmrn rychlost zhruba 160 km/h. Pi tomto zpsobu jzdy zkouen vz spoteboval piblin 22 l/100 km. Jde ovem v naich podmnkch o zcela nereprezentativn vzorek provoznho reimu, demonstrujc jen vrcholn monosti vozidla. Dodejme k tomu tedy jet, e ns cestou asi na 30 km dlouhm seku zdrel siln lijk, kter ns donutil snit rychlost jzdy na zcela przdn dlnic pod 150 km/h; bez tohoto zdren jsme mohli doshnout asu kolem 2 h 10 min a prmrn rychlosti tm 165 km/h. Tato zkouka mla porovnat Tatru 613-3 v podmnkch provozu na zahraninch dlnicch, kde nen omezen rychlosti a 200 km/h nen nijak ojedinl jzdn reim. V tto souvislosti musme pipomenout jet jeden vjimen poznatek z provozu: strae zkouen Tatry mly za vech okolnost bezchybn ptlak a nenadlehovaly se ani pi nejvych rychlostech, take dokzaly vdycky vborn istit celou stranou plochu elnho skla.

K dajm o spoteb paliva jet pidejme zhodnocen spoteby oleje, jeho jsme dolvali celkem 1,5 litru. Tomu odpovd prmrn nrok motoru 0,2 l/1000 km provozu, co na motor chlazen vzduchem, zpotku jet zabhvan a pozdji trvale znan zatovan je opravdu velmi mlo.

OPOTEBOVN PNEUMATIK

Pvodn pneumatiky Barum 205/70 HR 14 OR38 najezdily na zkouenm voze 9050 km a proti prmrn hloubce novho desnu 8,7 mm se opotebovaly vpedu na obou kolech o 2,2 mm, vzadu na levm kole o 2,3 mm a na pravm o 2,2 mm. Pi naem provoznm reimu je to velmi dobr vsledek.


Obrzky

^ Pilov diagram vozidla se tystupovou pevodovkou a stlm pevodem npravy 3,15
v Charakteristika motoru T 613 E1/I: Pe - vkon, Mt - toiv moment, s - mrn spoteba paliva

Pracovn prostor idie
1 - hubice pvodu erstvho vzduchu
2 -tt pstroj (zleva: teplomr oleje v motoru; rychlomr s potaem kilometr; sdruen kontroln svtilny dlkovch svtel, mazn, smrovch svtel a brzdovho systmu; otkomr; palivomr)
3 - rozhlasov pijma
4 - panel ovldn vtrn a topen
5 - erven kontroln svtilna varovnho osvtleni
6 - oranov kontroln svtilna koncovho svtla do mlhy
7 - erven kontroln svtilna dobjen
8 - erven kontroln svtilna zataen run brzdy
9 - erven kontroln svtilna rezervy paliva
10 - lut kontroln svtilna sytie
11 - spnac skka
12 - spna svtlomet do mlhy
13 - spna pdavnch dlkovch svtlomet
14 - spna vnitnho osvtlen
15 - spna elektrickho spoutn skla levch zadnch dve (zvltn vbava)
16 - spna zadnch svtel do mlhy
17 - popelnk
18 - zapalova cigaret
19 - kontroln svtilna peht 2. topen
20 - kontroln svtilna peht 1. topen
21 - dvoupolohov regulace intenzity osvtlen pstroj
22 - spna ohevu zadnho okna
23 - spna spoutn skla pravch zadnch dve (zvl. vbava)
24 -  intervalov spna stra
25 - spna varovnch svtel
26 - spna osvtlen vozidla


^ Nov stylistick prava zd s rozmrnmi sdruenmi svtly je ovem harmonicky zdailm eenm. Vroubkovan povrch svtilen zlepuje jejich svtelnou innost pi zablceni. Charakteristick zadn okno s rovinnm sklem a vzad protaenmi sloupky stechy pin sporu hmotnosti a zlepuje stabilitu vozu v nporech bonho vtru.

^ Pedn dvee s dvoustupovou aretac se otevraj v hlu 60. Zejm je vrazn vlcov plocha bonch oken. Chromovan prh, ddictv star karossk tradice, pat k mnoha "fortelnostem" Tatry 613. Pestoe pedn ukazatele smru zasahuji velkou plochou do bok karosrie, maj vzadu nad vezy pednch kol jet mal "opakovac" svtla.
> Zadn dvee se otevraj a do 67 a poskytuj velmi pohodln pstup k zadnm sedadlm, jejich opradlo m uprosted rozmrnou sklopnou loketn opru. Pod n vak zstv stle jet velmi pohodln msto pro tetho cestujcho, i kdy ten sed na tunelu nad pevodovkou. Vechny tyi zkladn msta ve voze nabzej komfort na vysok ergonomick rovni. tyi bezpenostn oprky hlav jsou dnes u samozejmost, ale stle zstv problematick umstn klik vech dve prv pod madly, navazujcmi na loketn oprky, take v kritick situaci me cestujc - ve snaze uchopit se pevn madla - mimodk otevt dvee.
^ Prostor na 430 dm3 zavazadel, jeho vko se otvr lanovodem, pi pokozen jitnm paraleln silonovou strunou.

> Zatmco v levm zadnm rohu zavazadlovho prostoru jsou ndobky ostikovae elnho skla a kapaliny pro hydraulick ovldn spojky, v pravm zadnm rohu (na snmku) jsou spnac rel a pojistky, kter by si zaslouily modernj uspodn alespo s prhlednm krytem.

Pod kobercem a deskou podlahy zavazadlovho prostoru je uloeno pedn tleso nezvislho topen a tandemov hlavn brzdov vlec s podtlakovm posilovaem. Kontrola hladiny brzdov kapaliny je pomrn pracn zleitost (ndobka je na snmku vpravo, ped bubnem brzdovho posilovae).

^ Nhradn kolo le na vku, kter se odjist nahoe vedle zmku vka zavazadlovho prostoru a spust se pomoc kle na utahovn matic kol zasunutho do otvoru vpedu. Zvedne se zpt pomoc tho nasunutho kle a zajist se nvratem pojistky zpt.
^ Ve schrnkch za kadou dvojic svtlomet  jsou pod piroubovanmi plechovmi vky uloeny dva estivoltov akumultory, zapojen v srii. U levho z nich (na snmku) je odpojova akumultor p stupn p mo ze zavazadlovho prostoru.
^ Kapota se otvr nad zadn polovinou velmi objemnho motorovho prostoru, v nm je usazen tiapllitrov tyvakov vidlicov osmivlec chlazen mohutnm vtrkem - ten by si zasluhoval termohydraulickou regulaci pohonu, pro ni je pipraven, I pesto se Tate podailo doshnout neekan hospodrnosti motoru, kter ns udivil tak dnes u nevedn prunosti i vytrvalost svho rozumn stzlivho vkonu. Termoregultor udruje optimln teplotu nasvanho vzduchu.
v^ Na pravm boku motorovho prostoru je elektronick psluenstv bezdotykovho impulsnho zapalovn, jeho rozdlova je pohnn od vfukovho vakovho hdele prav ady vlc.
^>Tak konstrukce podvozku pat k mimodn spolehlivm prvkm Tatry 613. Pedn vzpry McPherson s vstednou pruinou maj nahoe valiv uloen a dole je vede masivn vkovek jednoduchho pnho ramena, podln ustavenho tyovou suvnou vzprou a pes mohutn pryov uloen spojenho s ramenem velmi innho pnho zkrutnho stabiliztoru. Nejbezpenj dvouokruhov brzdov systm m na vech kolech zdvojen brzdov vleky - na pednch brzdch s ventilovanmi kotoui maj vdy 2x d=40 mm, na zadnch brzdch s jednoduchmi kotoui vdy 2x d=32 mm. Cel brzdov potrub je potaeno vrstvou PVC. Vysoko umstn hebenov zen s velmi krtkm bezpenostnm hdelem psob prostednictvm pomocnho svislho hdele na pku zen spojenou s tlumiem.
^ Podhled na stroj pohonu o na iroce uloen trojhelnkov ramena se ikmmi osami kvn, charakteristick pro hlovou zadn npravu. V poped je pevodovka navazujc na sk spojky a tunelovou klikovou sk, v jejm nedlenm odlitku je tak oddlen prostor skn rozvodovky se samostatnm ebrovanm vkem. Z n vychz k levmu kolu pmo kloubov hnac hdel, zatmco k pravmu kolu prvn, pevn st jeho hnacho hdele, prochzejc klikovou skn co nejv pod prostednm hlavnm loiskem. Na ni se venku teprve napojuje kloubov hnac hdel pravho kola, shodn s levm. Po obou stranch pevodovky jsou ndre, kad na 36 litr paliva, njemn propojen vyrovnvacm potrubm.

Zkladn technick daje

Osobn automobil s celokovovou uzavenou tydveovou karosrii s pevnou stechou a motorem nad pohnnou zadn npravou.

MOTOR - tydob zehov vzduchem chlazen vidlicov osmivlec s hlem rozeven vlc 90; zdvihov objem vlc 3495 cm3 (pr. 85 x 77 mm), rozvod 2 X 2 OHC; kompresn pomr 9,2 : 1; nejvt vkon podle SN 30 2008 (ISO) 123,5 kW pi 5200 min-1 nejvt toiv moment 270 N.m pi 3300 min-1; volnobn otky 850 min-1, nejvt ppustn otky 5600 min-1; nejmen mrn spoteba paliva 255 g.kW-1.h-1, doporuen palivo benzn automobilov BA 96 (Super); mazac soustava s plnoprtokovm istiem oleje s paprovou vlokou, mnostv oleje v motoru nejmn 8,5 l, nejve 9,5 l, nejmen tlak oleje v motoru 147 kPa pi 1000 min-1 a teplot oleje 80 C; nedlen klikov sk tunelovho typu m ve spodn sti prostor rozvodovky zadn npravy; klikov hdel lit, pt hlavnch kluznch loisek, z nich jedno je axiln nosn; ojnice uloeny na epech klikovho hdele ve dvojicch; psty z lehk slitiny s temi pstnmi krouky; samostatn vlce s chladicm ebrovnm odlit ze speciln slitiny, na hlavch kad ady vlc je upevnna sk se dvma vakovmi hdeli, spolen pro celou adu vlc; vakov hdele jsou uloen v pti kluznch loiskch, z nich jedno je axiln nosn; chlazen motoru nucenm proudnm vzduchu, ventiltor chlazen je vestavn do zadnho vka klikov skn a pmo pohnn zdvojenm klnovm emenem od klikovho hdele; na sacch potrubch, samostatnch pro kadou adu vlc, jsou upevnny karburtory Jikov SEDR s postupnm otevrnm klapek o s istiem vzduchu s paprovou vlokou, vkon podvacho erpadla benznu 80 l/h pi otkch vakovho hdele 3000 min-1; samoinn regulace teploty nasvanho vzduchu smovnm studenho pvodu se vzduchem z pedehvacch komor na vfukovch potrubch; elektronick bezdotykov impulsn kondenztorov zapalovac soustava s podtlakovou regulac pedstihu zehu, poad zapalovn 1 - 3 - 6 - 2 - 7 - 8 - 4 - 5; odruen elektrickho zazen ve stupni II. b podle SN 34 2876; zapalovac svky PAL 14 L 8 Y; alterntor 14 V/55 A, dva akumultory 6V/75A.h, spout 1,32 kW; hmotnost motoru se spojkou, diferencilem a istiem vzduchu (bez oleje) 320 5 kg.

PEVODN STROJ - such jednolamelov spojka, obloen pr. 250 mm, plocha 554 cm2, ovldn kapalinov, hlavn vlec pr. 19 mm, ovldac vlec pr. 25,5 mm, nejvt vypnac sla na pedl spojky 147 N, mrtv zdvih pedlu spojky 10 a 25 mm; pmo azen tystupov pevodovka (3,394 - 1,889 - 1,165 - 0,862 - Z 3,2435) s adic pkou na podlaze; zadn nprava se skn rozvodovky vestavnou do skn motoru, stl pevod 3,15; penos toivho momentu na zadn kola dvojic stejn dlouhch homokinetickch hnacch hdel.

PODVOZEK - bezrmov, uloen v samonosn karosrii; pedn nprava s nezvislm zavenm kol na vzprch McPherson dole zakotvench do trojhelnkovch ramen, vinut pruiny a torzn stabiliztor, kapalinov tlumie provn; hlov zadn nprava m suvn ramena se ikmou osou kvn, vinut pruiny a kapalinov tlumie provn; zen hebenov se ikmmi zuby a pevodem 19,2:1, bezpenostn hdel volantu; 4,25 otky v rozmez rejd; kotouov brzdy na vech kolech, vpedu ventilovan, provozn dvouokruhov kapalinov soustava se zdvojenm inkem na kad kotou, tandemov hlavn brzdov vlec pr. 23,81 mm; vlce kotouovch brzd vpedu/vzadu pr. 40/32 mm (po dvojicch u vech kol), brzdov potrub opatena protikoroznm povlakem z PVC; zajiovac brzda mechanick s runm ovldnm psobc na zadn kola, inn plochy brzdovho obloen vpedu 194 cm2, vzadu 136 cm2, zajiovac brzda 62 cm2; pneumatiky Barum 205/70 HR14 OR38.

KAROSRIE - samonosn celokovov tprostorov tydveov pro pt osob, pedn sedadla samostatn s rozsahem posuvu 160 mm a monost sklopen opradel o 77 + 2 od kolmice, vybaven samonavjecmi bezpenostnmi psy; zadn dvou a tmstn prbn sedadlo s vklopnou stedn oprou; zavazadlov prostor mezi pednmi koly o objemu 430 l; nhradn kolo v samostatnm prostoru pod zavazadlovm prostorem; vybran dly karosrie jsou opateny zvukovou izolac; alounn kombinac textilu a plastick ke; palivov ndre s elektrickm palivomrem uloeny pod zadnmi sedadly, maj uzamykateln uzvr; vytpn interiru dvojic nezvisle regulovatelnch samostatnch benznovch topen.

ROZMRY A HMOTNOSTI - rozvor 2980 mm, rozchod vpedu i vzadu 1520 mm; celkov dlka 5000 mm, ka 1800 mm, vka pi celkov hmotnosti 1440 mm, pi pohotovostn hmotnosti 1505 mm, svtl vka zatenho automobilu 160 mm; vnj stopov prmr zaten 11,0 0,5 m, vnj obrysov prmr zaten 12,5 0,5 m; ka sedadel vpedu 2 x 580 mm, vzadu 1520 mm; hmotnost vozidla - bez npln 1620 kg, pohotovostn 1690 kg, uiten hmotnost 470 kg, celkov 2160 kg (tolerance daj 5 %); rozloen celkov hmotnosti na pedn/zadn npravu 44/56 %; objem palivovch ndr 2 x 36 l; objem oleje v pevodovce 2 l, v rozvodovce 1 l.

PROVOZN VLASTNOSTI (daje vrobce) - nejvt rychlost 190 km/h, trval 160 km/h; jzdn dosah 558 km; zkladn spoteba paliva bez topen podle SN 30 0150 pi rychlosti 110 km/h 12,9 l/100 km; spoteba paliva podle EHK OSN pi 90 km/h je 10,6 l/100 km, pi 120 km/h 12,8 l/100 km, msto 16,2 l/100 km; spoteba oleje zabhanho motoru 1 l/1000 km; spoteba paliva jednm topenm 0,63 l/h.